lines-animated

“Met techniek dragen we echt iets bij aan het welzijn van kwetsbare mensen”

Marcel van Laaren

“Met techniek dragen we echt iets bij aan het welzijn van kwetsbare mensen”

Marcel van Laaren

“Elke dag ga ik met veel plezier aan het werk”, zegt Marcel van Laaren. Hij zet zich al dertig jaar in voor klanten van SPIE. Op dit moment bijvoorbeeld voor een zorgorganisatie. “Ik ben hier servicetechnicus en voel echt dat ik van waarde ben in deze functie.”

“Het zijn bijzondere plekken waar ik werk. Ik heb het over de locaties van Altrecht, een organisatie voor geestelijke gezondheidszorg in Utrecht en omgeving. Zij behandelen mensen met ernstige psychische problemen, van jong tot oud. Sommige van die locaties zijn afgelegen en alleen te bereiken via modderige bospaadjes. Hierdoor moet ik m’n auto wat vaker wassen, maar dat vind ik het meer dan waard. Het is toch fantastisch om ergens te werken waar je overal om je heen natuur ziet?”

Technische zorgen wegnemen

“Voor Altrecht draait alles om goede zorg voor hun cliënten. De techniek in hun gebouwen ondersteunt dit doel. Van stopcontacten, verlichting en elektrische deuren tot ketels, waterleidingen en luchtbehandelingskasten. Niets superingewikkelds: er is hier niet zoveel hightech als in grote fabrieken. Maar dat maakt het niet minder belangrijk dat alles werkt. Of dat er in elk geval snel een oplossing komt als iets kapot is of een storing heeft. Zorgverleners en cliënten moeten zich helemaal kunnen focussen op hun behandeltrajecten en zich niet hoeven bekommeren om technische dingen.”

Werk met extra waarde

“Vanuit SPIE ben ik hier ‘Eerste Hulp bij Storingen’: ik word dus gebeld als iets niet goed meer werkt. Dan probeer ik dit direct te fiksen. Ik heb geen opleiding of expertise in de zorg, maar met mijn technische service help ik de zorgverlening bij Altrecht toch op topniveau te houden. Dat geeft deze functie voor mij extra waarde: het gevoel dat ik bijdraag aan het welzijn van mensen. Ik ervaar dit al sinds ik bij Altrecht begon – eerst jarenlang als servicemonteur, en sinds 2020 als servicetechnicus. In die rol maak ik nu ook prijsindicaties voor herstelwerk. Wel blijf ik gewoon apparatuur repareren en storingen verhelpen. Heel fijn, want ik hou ervan om met m’n handen te werken.”

“Wat ervoor nodig is om dit werk goed te kunnen doen? Flexibiliteit. Je moet als servicemonteur of -technicus buiten je eigen specialisatie durven kijken en snel kunnen reageren op storingsmeldingen. Zelfs als die aan het eind van je werkdag binnenkomen. Sociale vaardigheden zijn ook nodig, trouwens. Niet alleen in het contact binnen het klantteam, dat al snel vijftien SPIE-collega’s telt. Maar net zo goed in de dagelijkse omgang met medewerkers en cliënten van Altrecht. Je werkt echt met en voor mensen.”

Uitproberen en doorgroeien

“Met die mix van technische kennis, flexibiliteit, vriendelijkheid en behulpzaamheid zorg je voor een tevreden opdrachtgever. En zoals jij de klant tevreden houdt, maakt SPIE zich weer sterk voor jou. Leidinggevenden hebben oog voor je wensen en ambities. Ik vind dat heel prettig. Wil je doorgroeien naar een hogere functie? Een andere afdeling uitproberen? Een opleiding volgen? Het kan allemaal! Zelf begon ik hier dertig jaar geleden als vakantiekracht. En ik heb sinds die tijd allerlei mooie rollen gehad: van projectmonteur tot assistent-tekenaar en van engineer tot de functie die ik nu heb.”

Ruimte voor ontwikkeling

“Ik ontwikkel me graag nog verder in digitalisering en verduurzaming. Daar doe ik nu veel kennis over op. Onder meer door samen te werken met collega’s die hier meer ervaring in hebben. Deze ruimte voor ontwikkeling en focus op samenwerking passen helemaal bij de cultuur van SPIE. En ze zijn een belangrijke reden waarom ik hier al zo lang werk. Als medewerkers zijn we zelfstandig waar het kan. En bundelen onze krachten als het nodig is. Zo leveren we de beste service aan onze klanten.”

SPIE ben ik?

Doe de test en ontdek welke uitdaging bij jou past!

Doe de test