In 2002 is Jurgen bij SPIE gestart als monteur binnen de divisie Industry. De eerste jaren werkte hij op veel verschillende projecten in de uitvoering. Vanuit de rol als monteur groeide hij langzaam door tot hoofdmonteur en werkte na enkele jaren als chef monteur in de divisie Building Solutions. Kort daarna maakte hij de overstap naar de divisie Verkeer & Vervoer als werkvoorbereider. Daar ontwikkelde hij zich snel tot projectmanager en recentelijk tot afdelingsverantwoordelijke voor de afdeling tunnels. “Ik heb in mijn eerste jaren bij SPIE enorm veel gezien en geleerd. Ik heb een enorm groot en waardevol intern en extern netwerk opgebouwd waar ik tot op de dag van vandaag heel veel profijt van heb”.
Bij Jurgen staat leren en ontwikkelen zijn gehele loopbaan centraal. Hij heeft nooit lang op dezelfde plek gezeten en grijpt altijd alle kansen om zichzelf verder te ontwikkelen, nieuwe dingen te leren en andere divisies en specialismes te ontdekken. “De ruimte en vrijheid om te groeien, te leren en te ondernemen is echt kenmerkend voor SPIE. Alle opleidingen en cursussen die ik de afgelopen tweeëntwintig jaar heb gevolgd zijn allemaal mogelijk gemaakt door SPIE, zowel financieel als qua tijdsinvestering.”
Sinds drie jaar is Jurgen verantwoordelijk voor de renovatie van de Heinenoordtunnel. Het moment dat hij gevraagd werd om de renovatie te gaan leiden, moest hij even slikken maar riep kort daarna volmondig ja. De renovatie van de Heinenoordtunnel is echt een next level project. Niet eerder had SPIE een tunnelproject van die omvang uitgevoerd. “Het was een sprong in het diepe, maar ik ben niet iemand die uitdagingen uit de weg gaat. Vol enthousiasme en bevlogenheid ben ik van start gegaan.” De eerste weken op het project heeft Jurgen vooral besteed aan luisteren en observeren om de dynamiek tussen de verschillende partijen te begrijpen. Vervolgens stelde hij, met gebruik van zijn interne netwerk, een groep collega’s van verschillende afdelingen samen om het project uit te voeren. “Het grote voordeel van zo’n prestige project is dat alle collega’s bereid zijn om zijn of haar steentje bij te dragen. Wie wil er nou niet mee bouwen aan de renovatie van zo’n groots en bekend project in Nederland?”
Het renovatieproject is erg complex en verloopt niet altijd zonder slag of stoot. De zomerafsluiting van vorig jaar staat bij Jurgen in het geheugen gegrift.
Voor mij is het ruimte om te groeien
“Afsluitingen zijn cruciaal bij Verkeer & Vervoer. Tijdens een afsluiting is het doel om zoveel mogelijk werkzaamheden uit te voeren en alles af te ronden voordat de tunnel weer vrijgegeven wordt. Elk uur telt.” Die bewuste zomerafsluiting zou de tunnel op vrijdagochtend om 05.00 uur worden vrijgegeven. Op woensdagavond ontdekte ze dat alle veertien vluchtdeuren niet voldeden aan de kwaliteitseisen. “Ik weet het nog als de dag van gisteren. Op zo’n moment slaat heb je wel even stress als je je realiseert dat er een geldboete van tonnen boven je hoofd hangt.” Hij zette alle zeilen bij en donderdagochtend is er met engineers van de leverancier heel de dag gewerkt aan een oplossing. Die avond en nacht is dat ter plekke geïmplementeerd. Vanuit directie voelde hij geen druk, maar was er juist onvoorwaardelijke steun. Samen hebben ze de deadline alsnog gehaald. De heropening van de tunnel is flink gevierd in een versierde keet. “Het waren tweeëntwintig lange uren tot het einde van de afsluiting. Ik heb er echt even van bij moeten komen. Tegelijkertijd zijn dit wel de successen die je je hele carrière blijft herinneren.”
Vol trots kan Jurgen nu vertellen dat het project Heinenoord succesvol afgerond gaat worden. “Ik kan echt spreken van een OneSPIE project waarbij alle disciplines en lagen in de organisatie hebben samengewerkt om tot dit mooie resultaat te komen. De planning loopt hier van uur tot uur. Er zijn veel mensen en partijen betrokken en we hebben de nieuwe installaties gebouwd, terwijl de oude installaties nog in werking waren. Het behalen van alle milestones en een minimale uitloop is echt een uitzonderlijk resultaat.” De kracht van SPIE zit hem vooral in de daadkracht en het denken in oplossingen, aldus Jurgen. “Voor ons telt maar een ding, zo snel en zo vakkundig mogelijk de wensen van de opdrachtgever realiseren. SPIE heeft in dit project echt het verschil gemaakt en we hebben onszelf op de kaart gezet in de wereld van Verkeer & Vervoer.”
Het leiden van dit bijzondere project smaakt voor Jurgen naar meer. “Dit zijn wel de projecten waar ik echt energie van krijg en in mezelf in razend tempo kan ontwikkelen. Het zal lastig worden om dit project te overtreffen in de toekomst. Hoe dan ook vind ik binnen SPIE wel weer een nieuwe, leuke uitdaging. De mogelijkheden zijn immers eindeloos!”