"Voor mij is het werken met uitdagende techniek"
Roger is met zijn brede glimlach, positiviteit en oog voor kwaliteit een visitekaartje voor SPIE. Zijn doel is de klant blij maken. Als werktuigbouwkundige onderhoudt hij daarom niet alleen machines, maar kijkt ook elke dag hoe hij een stapje extra kan zetten. Dat wordt gezien en beloond.
Roger werkt sinds drie jaar als werktuigbouwkundige bij SPIE binnen de divisie Industry Services. Hij ondersteunt de technische dienst bij Prysmian, een bedrijf dat energie- en telecomkabelsystemen produceert. Zijn werkzaamheden variëren van het oplossen van storingen tot het opbouwen of reviseren van mechanische apparatuur.
Het leukste in zijn werk? De uitdaging. “In mijn baan is niet één dag hetzelfde. Je weet nooit wat de dag je gaat brengen. De enige constante factor die je hebt zijn de uitdagende technische vraagstukken die de klant ons voorschotelt. Ik heb voorheen bijvoorbeeld tijdelijk als CV monteur gewerkt en miste daarin de technische uitdaging. Hoe complexer de storing of techniek, des te leuker ik het vind.”
De waardering die je van een klant krijgt wanneer je een probleem oplost is een goede motivatie om steeds weer dat stapje extra te zetten. “Bij Prysmian ben ik niet alleen bezig met het onderhoud aan de apparatuur maar kijk ik ook naar de algehele processen en de kwaliteit. Op het gebied van veiligheid zijn wij binnen SPIE al een paar stappen verder dan de klant. Ik probeer vanuit mijn rol verbeteringen aan te dragen bij de klant wat de veiligheid van de medewerkers ten goede komt. Bijvoorbeeld de aanschaf van een hefboom voor tilactiviteiten of het instellen van een snelheidsbegrenzer op de heftrucks. Het zijn kleine investeringen of aanpassingen, maar ze hebben grote impact.” Dat stapje extra ziet en voelt de klant. Onlangs heeft Roger zelfs een award ontvangen van een klant voor zijn prestaties. “Dat is voor mij de kers op de taart”, aldus een trotse Roger.
Roger’s lat ligt enorm hoog als het gaat om kwaliteit. Hij ziet zichzelf als wandelend visitekaartje voor SPIE bij de klanten waar hij werk. “Als ik aan de verwachtingen van de klant voldoe of ze zelfs overtref, is de kans groot dat SPIE meer werk wordt gegund. Zo werk ik al drie jaar bij een klant, inmiddels ook samen met een collega, waar ik aanvankelijk slechts voor een paar weken werd ingehuurd. Ik heb echt het gevoel van meerwaarde te zijn voor de klant én voor SPIE.”
Ondanks dat je als onderhoudsmonteur vaak voor langere tijd in dienst bent bij een klant, voelt Roger zich ten alle tijden verbonden met SPIE. “Ik ben een echte SPIE’er en daar ben ik trots op. Ik merk dat ik, juist omdat ik bij SPIE werk, gezien wordt als specialist en het helpt mij om dingen bij de klant op de kaart te zetten of te verbeteren.” Daarnaast is er veel contact met collega’s van SPIE en worden er regelmatig leuke evenementen en activiteiten georganiseerd voor alle monteurs uit de regio.
De kwaliteit, professionaliteit en diversiteit van SPIE zorgen voor een stabiele basis voor Roger. De mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen zijn oneindig. Je kan cursussen volgen, intern doorgroeien binnen of buiten je eigen divisie en jaarlijks heb je een ontwikkelgesprek, zogenaamde TOP-gesprek, met je leidinggevende om je loopbaan vorm te geven. Roger is zich momenteel aan het bijscholen op het gebied van elektrotechniek om uiteindelijk als allround monteur aan de slag te gaan. “Samen met mijn leidinggevende ga ik op zoek naar een project waar zowel een werktuigbouwkundige als een elektromonteur werkzaam is. Zo kan ik alvast meedraaien in de elektrotechniek en mijn praktijkervaring uitbreiden.”